Vycházky městem Sázava

Sázavský okruh dlouhý 10 km připravil v roce 1976 Klub českých turistů. Z vlakového a autobusového nádraží vás po žluté značce dovede k altánku s výhledem na klášter a Černé Budy, k bývalému kostelu sv. Martina s výstavní síní a ke studánce sv. Prokopa. Odtud trasa pokračuje proti proudu řeky ke klášteru, odkud spolu s modrou trasou stoupá na Vlkánčický kopec. Dál pokračuje vpravo lesem po rovině až ke křižovatce u mohyl a odtud prudce vpravo dolů cestou podél Čertovy brázdy. Půjdete kolem louky Votočnice k lávce přes Sázavu, přejdete na druhý břeh a kolem vodárny a loděnice dojdete k jezu Budín. Odtud se trasa vrací strmou skalnatou strání Na Skřivánku a podél skláren Kavalier zpět na nádraží.

Městem prochází také vycházková cesta sázavským biokoridorem. Začíná u budínského jezu a podél řeky vede na Křemelku a Ostrov. Na levém břehu je vila bývalého pražského primátora Ladislava Srba, na pravém břehu mlýn Na Kácku. Trasa vede přes park s lagunami Havránka, kde je nad loukou Votočnicí vidět rodná chalupa herce a dramatika Jiřího Voskovce.

Naučná stezka Votočnice vede stejnojmennou loukou v zákrutě řeky Sázavy. Podle legendy se na zdejší podmáčené nivní louce s umělými tůněmi otáčel sv. Prokop, když oral s čertem tzv. Čertovu brázdu. Součástí stezky je dřevěná vyhlídková plošina.